Aktualności
Ostatnie wpisy
Regiony
- Białystok – Społeczne Stowarzyszenie Szkolenia Kierowców
- Bydgoszcz – Regionalne Stowarzyszenie Właścicieli Ośrodków Szkolenia Kierowców
- Katowice – Górnośląskie Stowarzyszenie Ośrodków Szkolenia
- Kraków -Małopolskie Stowarzyszenie Nauczycieli Kształcących Kierowców
- Lublin – Stowarzyszenie Ośrodków Szkolenia Kierowców w Lublinie
- Olsztyn – Warmińsko-Mazurskie Stowarzyszenie Właścicieli Ośrodków Szkolenia Kierowców
- Piotrków Trybunalski – Stowarzyszenie Ośrodków Szkolenia Kierowców i Instruktorów Regionu Piotrkowskiego
- Poznań – Wielkopolskie Stowarzyszenie Ośrodków Szkolenia Kierowców i Instruktorów
- Sieradz – Stowarzyszenie Instruktorów i Ośrodków Szkolenia Kierowców w Sieradzu
- Skierniewice – Stowarzyszenie Właścicieli i Instruktorów OSK MOST
- Szczecin – Stowarzyszenie Ośrodków Szkolenia Kierowców
- Warszawa – Stowarzyszenie Ośrodków Szkolenia Kierowców w Warszawie
20 lat PFSSK z perspektywy Krzysztofa Szymańskiego Prezesa w latach 2006-2014
Dodane przez Ajar w Aktualności, Nowości, Slider | 0 komentarz(y)
Nasza Federacja po 20-tu latach działalności
O świetności Polskiej Federacji Stowarzyszeń Szkół Kierowców niech świadczą uroczystości jubileuszowe obchodzone w dniu 16 listopada 2018 r. w Jachrance, oraz obecność i wypowiedzi gości w nich uczestniczących.
Jubileusz odbył się pod hasłem „Integracja środowiska drogą do poprawy autorytetu zawodu Instruktora Nauki Jazdy”.
Obserwując na co dzień znaczące różnice zdań instruktorów nauki jazdy w zakresie systemu szkolenia w Polsce, powyższe hasło jest bardzo trafne. Obecnie nawet w małej grupie instruktorów / mam na myśli ośrodek szkolenia / relacje międzyludzkie nie są najlepsze i występują przejawy braku wzajemnego szacunku oraz chęci do konstruktywnej współpracy w realizacji zadań zawodowych.
Takie działanie nie sprzyja rozwojowi ośrodka oraz dobremu i odpowiedzialnemu szkoleniu. Poprawa relacji wśród instruktorów jest niezbędna do wzrostu poziomu szkolenia. Dlatego należy docenić rolę obecnego Prezesa Krzysztofa Bandosa i jego działania na rzecz scalania środowiska. Realizuje to przez bezpośrednie spotkania z instruktorami w ramach prowadzonych corocznych warsztatów. Chętnie uczestniczy w spotkaniach regionalnych. Wyznaczył sobie cel, że po objęciu funkcji Prezesa Zarządu odwiedzi każde stowarzyszenie i to zrealizował . Jest zapraszany do udziału w konferencjach ogólnopolskich w wystąpieniach swoich wskazuje zalety i wady obecnego systemu szkolenia i egzaminowania. Przedstawia propozycje ich rozwiązania w oparciu o własne doświadczenia i wiedzę. Zaczynał karierę zawodową od instruktora, pełnił funkcję kierownika ośrodka w PZMot. Prowadzi z powodzeniem swoją działalność w zakresie OSK, posiada uprawnienia egzaminatora, prowadzi zajęcia na kursach dla kandydatów na instruktorów oraz na kursach dla kierowców zawodowych. Realizuje wiele innych zadań związanych z bezpieczeństwem ruchu drogowego. Zadania te nie wynikają z nałożonych obowiązków lecz z wewnętrznej potrzeby rozwoju i aktywności społecznej na rzecz ruchu drogowego. Pomimo takiego zaangażowania ma również przeciwników. Są stowarzyszenia regionalne, które wystąpiły z federacji, są też takie, które nie chcą się wiązać z federacją i działają lokalnie. Są również stowarzyszenia, które po wielu latach działalności przystępują do federacji, wnoszą nowe pomysły, są bardzo aktywni i dumne z tego, że mogą się poprzez tę organizację realizować wspólne cele środowiska szkoleniowego. Przykładem takiego sposobu działania jest Górnośląskie Stowarzyszenie Ośrodków Szkolenia.
20 lat, to długi okres jak na działalność organizacji ogólnopolskiej. Wypracowaliśmy sobie silną, pozycję i utrzymujemy ją na bieżąco dzięki grupie oddanych dla branży ludzi, którzy nie szczędzą własnego czasu, nie żałują własnych środków w celu realizacji szlachetnych celów.
O szacunku dla tej organizacji niech świadczy piękna uroczystość jubileuszowa zorganizowana w Jachrance 16 listopada 2018 r. Swoją obecnością zaszczycił nas – Bogdan Oleksiak Dyrektor Departamentu Transportu Drogowego. W uroczystości tej brali udział znani i szanowani w naszym środowisku goście. Pozwolę sobie wymienić kilka osób: Maria Dąbrowska-Loranc Ks. Jerzy Kraśnicki, Stanisław Szatkowski, Marek Staszczyk, Krzysztof Paśnicki, Tomasz Matuszewski, Wojciech Pasieczny, Witold Wiśniewski, Bożenna Chlabicz, Wojciech Kaczmarek, Jerzy Kociszewski, Roman Stencel, Zbigniew Papuga.
Bardzo ważnym wydarzeniem tej uroczystości było poświęcenie ufundowanego sztandaru federacji. Pomysłodawcą był Krzysztof Skałecki, a Zarząd Federacji owocnie to zadanie zrealizował. Federacja pod sztandarem będzie silniejsza / skuteczna w działaniach/. Sztandar podnosi prestiż naszej organizacji. Podczas sesji jubileuszowej w sali konferencyjnej prezes Zarządu Krzysztof Bandos podziękował osobiście wręczając okolicznościowy list tym, którzy szczególnie dbali o federację w minionym dwudziestoleciu. Dyrektor Bogdan Oleksiak odznaczył grono członków naszej organizacji odznaką „Zasłużony dla transportu drogowego RP”. Prezes Honorowy Janusz Ujma w asyście Krzysztofa Bandosa odznaczył naszych kolegów odznakami honorowymi. Zaproszeni goście złożyli na ręce Prezesa Federacji gratulacje i życzenia. Prezesi pełniący swoje funkcje we wcześniejszych latach w wystąpieniach wspomnieli o swoich działaniach na rzecz środowiska szkolenia kierowców podczas swoich kadencji.
Podczas wieczornej kolacji braliśmy udział w wielu rozmowach kuluarowych. Każda z tych rozmów była miła i doceniająca pracę ludzi, którzy federację do tego jubileuszu doprowadzili.
Po przeżyciu takiego jubileuszu nasuwają się pytania . Co dalej z federacją? W jakiej kondycji są obecnie regionalne stowarzyszenia i ośrodki szkolenia? Czy instruktorzy są zadowoleni ze swojej pracy? Co należałoby zmienić żeby było lepiej?
Sięgając pamięcią wstecz i uwzględniając swoje życiowe i zawodowe doświadczenie mogę spokojnie powiedzieć, że federacja jako organizacja społeczna z takim stażem, tworzona i funkcjonująca z ogromnym wysiłkiem jej członków, nie jest zagrożona. W zarządzie są oddani szkoleniowcy, którzy potrafią o nią zadbać i zachęcić kolejne pokolenia do pracy. Ośrodki nie są w najlepszej kondycji. Dlatego muszą być wprowadzone standardy dla OSK, gwarantujące dobre nauczanie i dobrą markę naszej profesji. Wysokie standardy to koszty, ale dla dobrego poziomu szkolenia są niezbędne. Niech przestrogą tutaj będą zaniedbania w szkolnictwie zawodowym wynikłe z ukierunkowania szkół na działanie w celu pozyskania ucznia i idących za nim pieniędzy. Poziom nauczania i wyposażenie szkół jest słaby. Tym sposobem zostało zniszczone szkolnictwo zawodowe. Dzisiaj z ogromnym wysiłkiem próbujemy je odtworzyć. Jak trudne to zadanie wszyscy wiemy. Brakuje pieniędzy, pomocy naukowych, nauczycieli zawodu. Zadbajmy o ośrodki bo one są potrzebne naszym kursantom i kierowcom. Największym problemem w branży szkoleniowej może być brak instruktorów. W coraz większej liczbie rezygnują oni z wykonywania tego zawodu. Główną przyczyną jest niskie wynagrodzenie. Wysoka odpowiedzialność, stres , niska kultura ruchu drogowego, trudności w uzyskaniu zadawalającego wyniku pracy i nieprzewidywalność tego wyniku nie dają zapału oraz satysfakcji z pracy. W tym temacie już należałoby bić na alarm.
W minionych trzech latach z ogromnym wysiłkiem koledzy z federacji w szczególności Krzysztof Bandos i Jan Szymczak ( członkowie Zarządu ) pracują nad zmianami w prawie, które mają wyeliminować błędy istniejące w obecnym systemie szkolenia i egzaminowania. Wymienieni koledzy spowodowali, że powstał zespół roboczy, którego przewodniczącym jest dyrektor DTD w MI Bogdan Oleksiak. Zespół przygotował propozycje zmian w prawie. Projekt o zmianie ustawy o kierujących pojazdami oraz niektórych innych ustaw został złożony do Centrum Analiz Strategicznych URM. Żeby prace nad zmianami nie stały w miejscu wskazani koledzy działają z determinacją. Organizują wiele spotkań w tym również z Ministrem Infrastruktury. Musimy jednak mieć świadomość, że zmiana prawa nam nie pomoże jeżeli będziemy je omijać i zabraknie wzajemnego poszanowania. „Polak myśli tylko o sobie” – tak mówią o nas pracodawcy z Europy Zachodniej. Żeby dobrze przygotować naszego słuchacza kursu do samodzielnej jazdy musimy mieć odpowiednią ilość czasu. Kierownik musi mieć czas dla swoich pracowników, dla instruktorów, a instruktorzy muszą mieć czas dla swoich kursantów. Muszą o nich zadbać i w spokoju realizować zadanie szkoleniowe. Czas na odbycie kursu muszą mieć też nasi słuchacze. Trzeba sumiennie poświęcić 60 godzin dla wykonywania zadania, które często decyduje o naszym życiu i zdrowiu. Nie jest to dużo i każdy kto chce jeździć samochodem powinien znaleźć na to czas. Żeby tak było, potrzebna jest wykwalifikowana kadra zarządzająca i szkoleniowa, która pracuje dla tej branży, rozwija się zawodowo i ma zadowolenie z wykonywanej pracy. Drugim problemem naszej branży jest wymiana samochodów w WORD. WORD-y wymieniają samochody stare na nowe osiągając przy tym zysk. Ośrodki też przez to zmuszone są do wymiany samochodów, a więc są narażone na kłopoty i straty. Instytucje samorządowe, które powinny wspierać przedsiębiorców w regionach wprowadzają ośrodki szkolenia w kłopoty organizacyjne i finansowe. Kolejnym przykładem jest wyposażenie samochodów egzaminacyjnych w kamerę nagrywającą przebieg egzaminu. Przykładowo w Rumuni kamerę posiada egzaminator, który rozpoczynając egzamin praktyczny instaluje kamerę w samochodzie i odpowiada za nagrywanie. Czy nie jest to prostsze rozwiązanie! Wskazuję trzy ważne problemy. Jest ich o wiele więcej i można je rozwiązywać, ale konieczna jest dobra wola wszystkich stron zainteresowanych wykonywaniem nałożonych na nich zadań z zakresu szkolenia i egzaminowania. Niestety nie zawsze ta dobra wola w środowisku ludzkim znajduje swoje miejsce.
W rozwiązywaniu tych spraw, jako wiodącą organizację widzę PFSSK, która powstała w środowisku szkoleniowym, aby temu środowisku dobrze służyć. Ważne jest żeby wszyscy nasi koledzy z branży to rozumieli i wspierali działania tej organizacji. Jako prezes Zarządu dwóch kadencji PFSSK czuję się zobowiązany przedstawić prawdę o tej organizacji wszystkim, którzy w szkoleniu kierowców pracują.
Krzysztof Szymański
Najnowsze komentarze