Współpraca PFSSK, PIGOSK, OIGOSK
Co Udało Się Osiągnąć w okresie 25 lat
Młodsze pokolenia instruktorów i właścicieli ośrodków szkolenia kierowców nie wiedzą o osiągnięciach z okresu 25 lat w negocjacjach i konsultacjach prowadzonych przez przedstawicieli PFSSK, PIGOSK i OIGOSK na szczeblu ministerialnym, rządowym i z posłami RP w minionych latach, przyjmując zastane rozwiązania jako obowiązujące od zawsze, dlatego pragniemy przypomnieć jakie zmiany w zakresie szkolenia i egzaminowania weszły w życie w kształcie, na który na drodze konsultacji i negocjacji, miały wpływ wspomniane trzy organizacje.
Reprezentowanie i ochrona interesów gospodarczych zrzeszonych w niej podmiotów w zakresie ich działalności gospodarczej w szczególności wobec organów państwowych, organów samorządu terytorialnego oraz innych organizacji to główny kierunek współpracy PFSSK, PIGOSK i OIGOSK. Organizacje współpracując starają się reagować na zaistniałe sytuacje, które mają wpływ na funkcjonowanie szkolenia i egzaminowania kandydatów na kierowców poprzez proponowanie zmian w prawie.
Przedstawiamy zmiany w przepisach dotyczących szkolenia i egzaminowania wynegocjowane w okresie minionych 25 lat, przez reprezentujące środowisko szkoleniowe organizacje: PFSSK, PIGOSK I OIGOSK.
Polska Izba Gospodarcza Ośrodków Szkolenia Kierowców (PIGOSK) jest organizacją samorządu gospodarczego zrzeszającą i reprezentującą interesy przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą w zakresie szkolenia kierowców oraz przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą w zakresie transportu drogowego (kierowców i przewoźników drogowych).
Siedziba Polskiej Izby Gospodarczej Ośrodków Szkolenia Kierowców znajduje się w Piastowie przy ul. Piotra Skargi 1, 05-820 Piastów (Nowy obiekt “Szkoleniowo-badawczy”).
Dzięki Współpracy PFSSK, PIGOSK, OIGOSK dokonano zmian w przepisach
1. Wyeliminowanie wprowadzania zmian w bazie pytań egzaminacyjnych, przynoszące jedynie korzyści materialne firmom wydawniczym , a narażające na straty moralne i finansowe ośrodków szkolenia kierowców i osoby przystępujące do egzaminu.
2. Możliwość uczestniczenia instruktora w części praktycznej egzaminu państwowego.
3. Możliwość przeprowadzania egzaminu państwowego na pojazdach OSK.
4. Zmniejszenie wymagań dotyczących parametrów cyfrowych urządzeń rejestrujących przebieg części praktycznej egzaminu państwowego w samochodach szkoleniowych podstawianych przez OSK na egzaminy w WORD-ach,
5. Możliwość skrócenia czasu trwania części praktycznej egzaminu państwowego, jeżeli wszystkie zadania będą wykonane prawidłowo.
6. Przeniesienie części zadań egzaminacyjnych z placu manewrowego do ruchu drogowego,
7. Umożliwienie przebywania w samochodzie szkoleniowym, podczas szkolenia, dodatkowo innego kursanta.
8. Zmiana (powiększenie stanowisk)wymiarów placu manewrowego w zakresie prawa jazdy kategorii D.
9. Możliwość uczestniczenia przedstawiciela środowiska szkoleniowego w komisji przetargowej na zakup samochodów w WORD-ach.
10. Zmiana (poszerzenie) wymiarów pasa ruchu dla kat: ”B” przy wykonywaniu zadania jazdy do przodu i tyłu po prostej i łuku pasem ruchu.
11. Wprowadzenie nowego systemu państwowych egzaminów teoretycznych.
12. Udział przedstawicieli środowiska szkoleniowego w komisji weryfikacyjnej pytań egzaminacyjnych.
13. Udział przedstawicieli środowiska szkoleniowego w komisji egzaminacyjnej na uprawnienia instruktora techniki jazdy.
14. Udział przedstawicieli środowiska szkoleniowego w Wojewódzkich Radach Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego.
15. Udział przedstawicieli środowiska szkoleniowego w komisji egzaminacyjnej na uprawnienia instruktora nauki jazdy.
16. Uregulowanie przepisów z zakresu uprawnień instruktora do szkolenia na nowopowstałe kategorie prawa „AM’ i „A2”.
17.Zmiana wzoru karty przeprowadzonych zajęć.
Ogólnopolska Izba Gospodarcza Ośrodków Szkolenia Kierowców (OIGOSK) jest organizacją samorządu gospodarczego, reprezentującą interesy przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą w zakresie szkolenia kandydatów na kierowców, kierowców oraz innych szkoleń związanych z ruchem drogowym.
Siedziba Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Ośrodków Szkolenia Kierowców znajduje się w Koszalinie przy ul. Bohaterów Warszawy 2 lok. 5, 75-211 Koszalin.
18. Możliwość rozpoczęcia szkolenia w zakresie kat: „BE” i „CE” po zdaniu egzaminu na kat: „B” i „C” nie posiadając jeszcze prawa jazdy na te kategorie.
19. Zmiana przepisów dotyczących badania technicznego pojazdów nauki jazdy, wydłużenia okresu pomiędzy kolejnymi przeglądami z 6 miesięcy do 1 roku.
20. Umożliwienie przeprowadzania egzaminu wewnętrznego przez instruktora wyznaczonego przez kierownika OSK, innego niż instruktor prowadzący.
21. Odstąpienie od opodatkowania szkolenia podatkiem VAT.
22. Możliwość przeprowadzania części praktycznej egzaminu państwowego pojazdami wyposażonymi: w czujniki parkowania; tylną kamerę cofania; lusterka wsteczne automatycznie opuszczające się podczas cofania; system wspomagania ruszania pod górę.
23. Skrócenie czasu oczekiwania na rozpoczęcie się egzaminu praktycznego do 15 minut.
24. 1)Wymóg dla kandydata na instruktora nauki jazdy na prawo jazdy kat: C i C+E 5 letnie doświadczenie w wykonywaniu międzynarodowego przewozu drogowego rzeczy na stanowisku kierowcy pojazdu kat Ci C+E.
2) Wymóg dla kandydata na instruktora nauki jazdy na prawo jazdy kat: D lub D+E 5 letnie doświadczenie w wykonywaniu międzynarodowego transportu drogowego osób lub transportu osób w komunikacji miejskiej.
25. Pytania egzaminacyjne stosowane podczas egzaminów państwowych na prawo jazdy i testach kwalifikacyjnych w transporcie drogowym opracowywane i weryfikowane przez komisję ds. weryfikacji pytań egzaminacyjnych powołaną przez właściwego ministra.
26. Sprzęganie samochodu z przyczepą w czasie 15 min.
27. Kat: B+E,C1+E, C+E, D1+E, D, D+E, T możliwość zatrzymania się i ponowienia jazdy do przodu w czasie nie dłuższym niż 5 min.
28. Możliwość realizacji egzaminów praktycznych na kat. AM poza siedzibą WORD.
29. Powołanie Rzecznika praw OSK oraz Rady Doradczej Rzecznika.
30. Nawiązanie współpracy ze Stowarzyszeniami związanymi z rynkiem samochodów osobowych (Łowicz- spotkanie z Prezesami tych organizacji).
31. Zmiana parametrów placu manewrowego oraz realizacji niektórych manewrów w zakresie kat. C i C+E szczególnie z użyciem pojazdu członowego.
32. Szereg zmian dotyczących szkolenia kierowców zawodowych. Między innymi – wiek samochodów, realizacja do końca 2024 roku programu szkolenia bez posiadania pojazdu z automatyczną skrzynią biegów, urealnienie wymogów w zakresie informatycznej obsługi procesu szkolenia kierowców zawodowych.
33. Zmiany przepisów dotyczące akredytacji w kierunku możliwości prowadzenia kursów dla kandydatów na instruktorów oraz warsztatów dla instruktorów do końca 2024 roku.
34. Wprowadzenie alternatywnych rozwiązań dających możliwość przystąpienia do kursu kandydatów na instruktorów w zakresie kategorii C, C+E i D, D+E bez posiadania uprawnień do szkolenia na kat. B.
35. Ujednolicenie wymogów dla samochodów szkoleniowych podstawianych w WORD w celu przeprowadzenia egzaminu państwowego (kwestia odpowiedzialności posiadanie AC i innych).
36. Zdawanie egzaminu państwowego z kwalifikacji zawodowej w języku ukraińskim.
Razem Możemy Pracować Nad Podniesieniem Rangi Ośrodków Szkolenia Kierowców
Prosimy o zabieranie głosu i aktywny udział w kształtowaniu prawa. Przesyłajcie uwagi, postulaty, pomysły poprzez formularz kontaktowy lub na e-mail PFSSK. Chcemy, wypracować rozwiązania, które przyczynią się do podniesienia jakości szkolenia i egzaminowania kandydatów na kierowców.