pfssk_wpis_wniosek2

Wniosek PFSSK, PIGOSK, OSK do Ministra Infrastruktury

Pan Dariusz Klimczak
Minister Infrastruktury
00-928 Warszawa ul. Chałubińskiego 4/6

Wniosek
Działając w imieniu niżej wymienionych współpracujących organizacji społecznych środowiska ośrodków szkolenia kierowców o zasięgu ogólnopolskim – ponawiamy prośbę o osobiste spotkanie z Panem Ministrem w dogodnym, możliwie najbliższym terminie celem zaprezentowania w bezpośredniej rozmowie problemów z którymi boryka się środowisko ośrodków szkolenia kierowców.

Uzasadnienie
W efekcie pierwotnego wniosku z 22 października 2024 o spotkanie z Panem Ministrem – w dniu 26 marca 2025 w siedzibie ministerstwa odbyło się spotkanie z wiceministrem Panem Stanisławem Bukowcem wraz ze współpracownikami w tym z dyr. Departamentu Transportu Drogowego /DTD/ Panią Renatą Rychter.

Na spotkaniu 26.03.2025 między innymi postulowaliśmy i dyskutowano przywrócenie alternatywnej możliwości prowadzenia szkolenia i egzaminu państwowego w zakresie kat. C+E prawa jazdy zespołem pojazdów złożonego z pojazdu członowego (ciągnik siodłowy + naczepa) lub samochodu ciężarowego i przyczepy.
Odnośnie tego postulatu wypowiadali się wiceminister i dyr. DTD. Konkludując dyskusję odnośnie powyższego postulatu – wiceminister Stanisław Bukowiec poinformował, cyt.
„Z uwagi na fakt, że Dyrektywa 2006/126/WE ws. praw jady pozostawia państwom członkowskim swobodę odnośnie wyboru rodzaju zespołu pojazdów, którym prowadzone jest szkolenie i egzamin państwowy w zakresie prawa jazdy kat. C+E zostaną podjęte prace mające na celu utrzymanie obowiązującej aktualnie alternatywy: ciągnik siodłowy + naczepa lub samochód ciężarowy + przyczepa”

Zaprzeczeniem twierdzenia z powyższego cytatu jest pismo z 3 kwietnia 2025 znak DTD-5-1.4411.183.2025, w którym Sekretarz Stanu Pan Stanisław Bukowiec odpowiadając na pismo prezesa Krajowego Stowarzyszenia Dyrektorów WORD / KSD WORD/ z 5 lutego 2025 informuje, cyt. „…nie jest planowana zmiana przepisów… poprzez kolejne wydłużenie terminu, w jakim zespół pojazdów przeznaczony do nauki jazdy i egzaminowania osób w zakresie praw jazdy kategorii C+E, może odpowiadać dotychczasowym warunkom technicznym”, 

Niepokoi fakt, że Sekretarz Stanu Pan Stanisław Bukowiec w okresie zaledwie jednego tygodnia (26.03 – 03.04.2025) w tej samej sprawie
(rodzaje zespołu pojazdów do szkolenia i egzaminowania w zakresie prawa jazdy kat. C+E) prezentuje krańcowo sprzeczne stanowiska resortu transportu w omawianej sprawie.

Przywołujemy fragment uzasadnienia projektu Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z 28 czerwca 2024 r. ws zmiany rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia.
„…Przepisy ww. dyrektywy 2006/126/WE dopuszczają przeprowadzanie egzaminów na prawo jazdy kategorii C+E:
– ciągnikiem siodłowym z naczepą, którego dopuszczalna masa całkowita wynosi co najmniej 20 000 kg, a rzeczywista całkowita masa wynosi co najmniej 15 000 kg, o długości co najmniej 14 m i szerokości co najmniej 2,40 m, który rozwija prędkość co najmniej 80 km/h, oraz jest wyposażony w hamulce z przeciw blokadą, układ przeniesienia napędu umożliwiający ręczny wybór biegów przez kierowcę i urządzenia rejestrujące określone w rozporządzeniu Rady (EWG) nr 3821/85 z dnia 20 grudnia 1985 r. w sprawie urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym (Dz. Urz. WE L 370 z 31.12.1985, str. 8, z późn. zm.); przedział ładunkowy ma obejmować zamkniętą skrzynię ładunkową o szerokości i wysokości co najmniej takiej samej jak kabina ciągnika, albo
– zestawem składającym się z pojazdu egzaminacyjnego kategorii C oraz przyczepy o długości co najmniej 7,5 m, przy czym dopuszczalna masa całkowita zestawu wynosi co najmniej 20 000 kg, a rzeczywista całkowita masa zestawu wynosi co najmniej 15 000 kg, długość zestawu to co najmniej 14 m, a szerokości to co najmniej 2,40 m; zestaw rozwija prędkość co najmniej 80 km/h, a pojazd egzaminacyjny jest wyposażony w hamulce z przeciw blokadą, układ przeniesienia napędu umożliwiający ręczny wybór biegów przez kierowcę i urządzenia rejestrujące określone w rozporządzeniu Rady (EWG) nr 3821/85 z dnia 20 grudnia 1985 r. w sprawie urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym; przedział ładunkowy ma obejmować zamkniętą skrzynię ładunkową o szerokości i wysokości co najmniej takiej samej jak kabina pojazdu.

Dyrektywa przewiduje również, że państwa członkowskie mogą wymagać spełnienia ostrzejszych kryteriów oraz dodawać nowe kryteria dla pojazdu stosowanego podczas egzaminów na prawo jazdy, w tym w zakresie prawa jazdy kategorii C+E.
Przygotowany projekt rozporządzenia nie wymaga zatem opinii o zgodności z prawem UE. Co istotne, inne państwa członkowskie, tj.: Niemcy, Austria, Luksemburgu, Chorwacja, Irlandia, Rumunia oraz Malta i Węgry przeprowadzają egzaminy na prawo jazdy kategorii C+E z wykorzystaniem zarówno zestawów pojazdów ciągnik siodłowy z naczepą, jak i samochodu ciężarowego z przyczepą…”
Panie Ministrze mająca obowiązywać w Polsce od 1 stycznia 2026 roku regulacja prawna zobowiązująca do szkolenia i egzaminowania w zakresie kat. C+E prawa jazdy wyłącznie zespołem pojazdów złożonego z pojazdu członowego (ciągnik siodłowy + naczepa) zgodnie z danymi pozyskanymi przez DTD MI nie występuje w żadnym z krajów członkowski UE i jest efektem skutecznego lobbingu organizacji zrzeszających przedsiębiorców świadczących usługi w międzynarodowym transporcie drogowym (przewoźników). Wskazujemy, że każda branża ponosi koszty związane z przeszkoleniem pracownika, a wiec i kierowcy do konkretnego stanowiska pracy oraz używania, eksploatacji stosowanych na tym stanowisku narzędzi czy maszyn.

Dlatego taki argument przewoźników nie powinien przesądzać o zastosowaniu wyjątkowej w Europie regulacji prawnej.
Podkreślamy, że już pismem z 20 stycznia 2023 zwracaliśmy się o utrzymanie alternatywy odnośnie rodzaju zespołu pojazdów używanego do szkolenia i egzaminowania w zakresie kat. C+E prawa jazdy.

Możliwość komentowania została wyłączona.